171 На пути в Иерусалим

(On the Way to Jerusalem)

 

[171:0.1] THE day after the memorable sermon on «The Kingdom of Heaven,» Jesus announced that on the following day he and the apostles would depart for the Passover at Jerusalem, visiting numerous cities in southern Perea on the way.
НА СЛЕДУЮЩИЙ день после достопамятной проповеди «О Царстве Небесном» Иисус объявил, что на следующий день он и апостолы отправляются в Иерусалим на праздник Пасхи и по пути посетят многочисленные города южной Переи.
[171:0.2] The address on the kingdom and the announcement that he was going to the Passover set all his followers to thinking that he was going up to Jerusalem to inaugurate the temporal kingdom of Jewish supremacy. No matter what Jesus said about the nonmaterial character of the kingdom, he could not wholly remove from the minds of his Jewish hearers the idea that the Messiah was to establish some kind of nationalistic government with headquarters at Jerusalem.
После речи Иисуса о царстве и его заявления о намерении присутствовать на праздновании Пасхи, его сторонники решили, что он отправляется в Иерусалим для установления мирского царства превосходства евреев. Что бы ни говорил Иисус о нематериальном характере царства, он так и не смог полностью разубедить своих слушателей-евреев в том, что Мессия должен установить некое националистическое государство с центром в Иерусалиме.
[171:0.3] What Jesus said in his Sabbath sermon only tended to confuse the majority of his followers; very few were enlightened by the Master’s discourse. The leaders understood something of his teachings regarding the inner kingdom, «the kingdom of heaven within you,» but they also knew that he had spoken about another and future kingdom, and it was this kingdom they believed he was now going up to Jerusalem to establish. When they were disappointed in this expectation, when he was rejected by the Jews, and later on, when Jerusalem was literally destroyed, they still clung to this hope, sincerely believing that the Master would soon return to the world in great power and majestic glory to establish the promised kingdom.
Сказанное Иисусом во время субботней проповеди только смутило большинство его последователей; беседа Учителя смогла просветить лишь очень немногих. Ближайшие сторонники Иисуса отчасти поняли те его учения, которые касались внутреннего царства, «царства небесного внутри вас», однако они также знали, что ранее он уже говорил о другом, будущем царстве и полагали, что он отправляется в Иерусалим для установления именно такого царства. Когда они разочаровались в своих ожиданиях, когда он был отвергнут евреями и позднее, когда Иерусалим буквально сравняли с землей, они все еще цеплялись за эту надежду, искренне веря, что Учитель вскоре вернется в мир в великом могуществе и величественной славе для установления обещанного царства.

[171:0.4] It was on this Sunday afternoon that Salome the mother of James and John Zebedee came to Jesus with her two apostle sons and, in the manner of approaching an Oriental potentate, sought to have Jesus promise in advance to grant whatever request she might make. But the Master would not promise; instead, he asked her, «What do you want me to do for you?» Then answered Salome: «Master, now that you are going up to Jerusalem to establish the kingdom, I would ask you in advance to promise me that these my sons shall have honor with you, the one to sit on your right hand and the other to sit on your left hand in your kingdom.»
Именно в это воскресенье после полудня Саломия, мать Иакова и Иоанна Зеведеевых, пришла к Иисусу вместе с двумя сыновьями-апостолами и обращаясь к нему так, как если бы он был восточным монархом, попыталась заручиться у Иисуса обещанием выполнить любую ее просьбу. Однако Учитель отказался дать обещание; вместо этого он спросил: «Что ты хочешь, чтобы я сделал для тебя?» Тогда Саломия ответила: «Учитель, теперь, когда ты отправляешься в Иерусалим, чтобы установить царство, я хотела бы заручиться твоим обещанием, что мои сыновья будут удостоены высокой чести сидеть у тебя один по правую руку, а другой по левую в твоем царстве».
[171:0.5] When Jesus heard Salome’s request, he said: «Woman, you know not what you ask.» And then, looking straight into the eyes of the two honor-seeking apostles, he said: «Because I have long known and loved you; because I have even lived in your mother’s house; because Andrew has assigned you to be with me at all times; therefore do you permit your mother to come to me secretly, making this unseemly request. But let me ask you: Are you able to drink the cup I am about to drink?» And without a moment for thought, James and John answered, «Yes, Master, we are able.» Said Jesus: «I am saddened that you know not why we go up to Jerusalem; I am grieved that you understand not the nature of my kingdom; I am disappointed that you bring your mother to make this request of me; but I know you love me in your hearts; therefore I declare that you shall indeed drink of my cup of bitterness and share in my humiliation, but to sit on my right hand and on my left hand is not mine to give. Such honors are reserved for those who have been designated by my Father.»
Услышав просьбу Саломии, Иисус сказал: «Женщина, ты не знаешь, чего просишь». И после этого, смотря прямо в глаза двум жаждущим почестей апостолам, он сказал: «Из-за того ли, что я давно знаю и люблю вас и даже жил в доме вашей матери, или потому, что Андрей поручил вам всегда быть при мне, вы позволили своей матери тайно прийти ко мне с этой недостойной просьбой? Но позвольте спросить вас: можете ли пить чашу, которую буду пить я?» И не задумавшись ни на мгновение, они ответили: «Да, Учитель, можем». Иисус сказал: «Я огорчен тем, что вы не знаете, зачем мы идем в Иерусалим; я опечален из-за того, что вы не понимаете сущности моего царства; я разочарован тем, что вы привели свою мать, чтобы она обратилась ко мне с этой просьбой; однако я знаю, что в своих сердцах вы любите меня; поэтому я заявляю, что вы действительно будете пить мою горькую чашу и разделите со мной унижение; но не мне дано позволять садиться по правую или по левую руку от меня. Такие почести ждут тех, кто отмечен моим Отцом».
[171:0.6] By this time someone had carried word of this conference to Peter and the other apostles, and they were highly indignant that James and John would seek to be preferred before them, and that they would secretly go with their mother to make such a request. When they fell to arguing among themselves, Jesus called them all together and said: «You well understand how the rulers of the gentiles lord it over their subjects, and how those who are great exercise authority. But it shall not be so in the kingdom of heaven. Whosoever would be great among you, let him first become your servant. He who would be first in the kingdom, let him become your minister. I declare to you that the Son of Man came not to be ministered to but to minister; and I now go up to Jerusalem to lay down my life in the doing of the Father’s will and in the service of my brethren.» When the apostles heard these words, they withdrew by themselves to pray. That evening, in response to the labors of Peter, James and John made suitable apologies to the ten and were restored to the good graces of their brethren.
К этому времени Петру и остальным апостолам стало известно об этой беседе; они были чрезвычайно возмущены тем, что Иаков и Иоанн ищут особых привилегий перед ними, для чего тайно отправились со своей матерью и обратились с подобной просьбой. Когда между ними разгорелся спор, Иисус созвал их всех вместе и сказал: «Вы хорошо знаете, как проявляют свою власть правители язычников и как властвуют вельможи. Но не так должно быть в царстве небесном. Тот, кто хочет быть великим среди вас, должен вначале стать вашим слугой. Тот, кто хочет быть первым в царстве, должен послужить вам. Я заявляю, что Сын Человеческий не для того пришел, чтобы ему служили, но чтобы самому служить; и теперь я отправляюсь в Иерусалим, чтобы отдать свою жизнь во исполнение воли Отца и в служении моим братьям». Услышав эти слова, апостолы удалились для молитвы. В тот вечер, благодаря стараниям Петра, Иаков и Иоанн принесли десяти апостолам должные извинения и вернули доброе расположение своих собратьев.
[171:0.7] In asking for places on the right hand and on the left hand of Jesus at Jerusalem, the sons of Zebedee little realized that in less than one month their beloved teacher would be hanging on a Roman cross with a dying thief on one side and another transgressor on the other side. And their mother, who was present at the crucifixion, well remembered the foolish request she had made of Jesus at Pella regarding the honors she so unwisely sought for her apostle sons.
Обращаясь с просьбой о местах по правую и левую руку от Иисуса в Иерусалиме, сыновья Зеведея вряд ли сознавали, что не пройдет и месяца, как их возлюбленный учитель будет висеть на римском кресте вместе с умирающим вором по одну сторону и еще одним преступником по другую. И их мать, которая присутствовала при распятии, отчетливо вспомнила ту нелепую просьбу, с которой она обратилась к Иисусу в Пелле, когда столь неразумно просила почестей для своих сыновей-апостолов.

1. THE DEPARTURE FROM PELLA 

1. ОТПРАВЛЕНИЕ ИЗ ПЕЛЛЫ

[171:1.1] On the forenoon of Monday, March 13, Jesus and his twelve apostles took final leave of the Pella encampment, starting south on their tour of the cities of southern Perea, where Abner’s associates were at work. They spent more than two weeks visiting among the seventy and then went directly to Jerusalem for the Passover.
Рано утром в понедельник, 13 марта, Иисус и двенадцать апостолов в последний раз покинули лагерь у Пеллы и отправились на юг по городам южной Переи, где трудились соратники Абнера. Они провели среди семидесяти более двух недель, после чего направились прямо в Иерусалим на празднование Пасхи.
[171:1.2] When the Master left Pella, the disciples encamped with the apostles, about one thousand in number, followed after him. About one half of this group left him at the Jordan ford on the road to Jericho when they learned he was going over to Heshbon, and after he had preached the sermon on «Counting the Cost.» They went on up to Jerusalem, while the other half followed him for two weeks, visiting the towns in southern Perea.
Когда Учитель покинул Пеллу, те ученики, которые находились здесь вместе с апостолами, — в общей сложности около тысячи человек, — последовали за ним. Примерно половина этой группы рассталась с ним у переправы через Иордан на дороге в Иерихон, узнав, что он направляется в Хешбон, и после того, как он выступил с проповедью «Об исчислении издержек». Они продолжили свой путь в Иерусалим, в то время как другая половина следовала за ним в течение двух недель по городам южной Переи.
[171:1.3] In a general way, most of Jesus’ immediate followers understood that the camp at Pella had been abandoned, but they really thought this indicated that their Master at last intended to go to Jerusalem and lay claim to David’s throne. A large majority of his followers never were able to grasp any other concept of the kingdom of heaven; no matter what he taught them, they would not give up this Jewish idea of the kingdom.
Большинство ближайших сторонников Иисуса в принципе понимали, что лагерь у Пеллы оставлен навсегда, однако считали это признаком того, что их Учитель наконец-то собрался идти в Иерусалим, чтобы предъявить свои права на трон Давида. Преобладающее большинство его последователей так и не смогли осмыслить какой-либо иной концепции царства небесного; чему бы он ни учил их, они не желали отказываться от еврейского представления о царстве.
[171:1.4] Acting on the instructions of the Apostle Andrew, David Zebedee closed the visitors’ camp at Pella on Wednesday, March 15. At this time almost four thousand visitors were in residence, and this does not include the one thousand and more persons who sojourned with the apostles at what was known as the teachers’ camp, and who went south with Jesus and the twelve. Much as David disliked to do it, he sold the entire equipment to numerous buyers and proceeded with the funds to Jerusalem, subsequently turning the money over to Judas Iscariot.
Выполняя инструкции апостола Андрея, Давид Зеведеев закрыл гостевой лагерь у Пеллы в среду, 15 марта. В это время здесь проживало почти четыре тысячи посетителей и это не считая более тысячи человек живших с апостолами в так называемом лагере учителей, которые отправились на юг вместе с Иисусом и двенадцатью. Давид, скрепя сердце, распродал все лагерное снаряжение многочисленным покупателям и отправился в Иерусалим, где впоследствии передал вырученные деньги Иуде Искариоту.

[171:1.5] David was present in Jerusalem during the tragic last week, taking his mother back with him to Bethsaida after the crucifixion. While awaiting Jesus and the apostles, David stopped with Lazarus at Bethany and became tremendously agitated by the manner in which the Pharisees had begun to persecute and harass him since his resurrection. Andrew had directed David to discontinue the messenger service; and this was construed by all as an indication of the early establishment of the kingdom at Jerusalem. David found himself without a job, and he had about decided to become the self-appointed defender of Lazarus when presently the object of his indignant solicitude fled in haste to Philadelphia. Accordingly, sometime after the resurrection and also after the death of his mother, David betook himself to Philadelphia, having first assisted Martha and Mary in disposing of their real estate; and there, in association with Abner and Lazarus, he spent the remainder of his life, becoming the financial overseer of all those large interests of the kingdom which had their center at Philadelphia during the lifetime of Abner.
Давид находился в Иерусалиме во время последней трагической недели и после распятия отвез свою мать назад в Вифсаиду. В ожидании Иисуса и апостолов он остановился у Лазаря в Вифании и был просто потрясен тем, как фарисеи стали преследовать и изводить того после воскрешения. Андрей распорядился, чтобы Давид закрыл курьерскую службу и это было истолковано всеми как свидетельство скорого установления царства в Иерусалиме. Давид оказался не у дел и возмущенный отношением к Лазарю, почти уже решил стать его добровольным защитником, как внезапно его подопечный поспешно бежал в Филадельфию. Соответственно, через некоторое время после воскресения Иисуса и смерти своей матери, Давид помог Марфе и Марии распродать их недвижимость, после чего перебрался в Филадельфию. Там, в сотрудничестве с Абнером и Лазарем, он и провел остаток своей жизни, став финансовым наблюдателем обширных интересов царства, центром которых при жизни Абнера была Филадельфия.
[171:1.6] Within a short time after the destruction of Jerusalem, Antioch became the headquarters of Pauline Christianity, while Philadelphia remained the center of the Abnerian kingdom of heaven. From Antioch the Pauline version of the teachings of Jesus and about Jesus spread to all the Western world; from Philadelphia the missionaries of the Abnerian version of the kingdom of heaven spread throughout Mesopotamia and Arabia until the later times when these uncompromising emissaries of the teachings of Jesus were overwhelmed by the sudden rise of Islam.
Вскоре после разрушения Иерусалима Антиохия стала центром Павлианского христианства, в то время как Филадельфия оставалась центром Абнерианского царства небесного. Из Антиохии Павлианская версия учений Иисуса и об Иисусе распространилась на весь западный мир; из Филадельфии миссионеры Абнерианской версии царства небесного распространяли ее по всей Месопотамии и Аравии вплоть до времен, когда эти бескомпромиссные эмиссары учений Иисуса были подавлены внезапным подъемом Ислама.

2. ON COUNTING THE COST 

2. ОБ ИСЧИСЛЕНИИ ИЗДЕРЖЕК

[171:2.1] When Jesus and the company of almost one thousand followers arrived at the Bethany ford of the Jordan sometimes called Bethabara, his disciples began to realize that he was not going directly to Jerusalem. While they hesitated and debated among themselves, Jesus climbed upon a huge stone and delivered that discourse which has become known as «Counting the Cost.» The Master said:
Когда Иисус и группа из почти тысячи последователей прибыли к переправе через Иордан у Бетании, иногда называемой Бетаварой, его ученики начали понимать, что он не собирается идти прямо в Иерусалим. Пока они медлили и спорили между собой, Иисус взошел на огромный камень и обратился к ним с проповедью, которая стала известна под названием «Исчисление Издержек». Учитель сказал:

[171:2.2] «You who would follow after me from this time on, must be willing to pay the price of wholehearted dedication to the doing of my Father’s will. If you would be my disciples, you must be willing to forsake father, mother, wife, children, brothers, and sisters. If any one of you would now be my disciple, you must be willing to give up even your life just as the Son of Man is about to offer up his life for the completion of the mission of doing the Father’s will on earth and in the flesh.
«Те из вас, кто отныне хочет следовать за мной, должны быть готовы заплатить за это беззаветной преданностью исполнению воли моего Отца. Если вы хотите быть моими учениками, то должны быть готовы оставить отца, мать, жену, детей, братьев и сестер. Если кто-либо из вас хочет быть моим учеником, он должен быть готов отдать даже свою жизнь, — подобно Сыну Человеческому, который вскоре отдаст жизнь во имя завершения своей миссии по исполнению воли Отца на земле и во плоти. 
[171:2.3] «If you are not willing to pay the full price, you can hardly be my disciple. Before you go further, you should each sit down and count the cost of being my disciple. Which one of you would undertake to build a watchtower on your lands without first sitting down to count up the cost to see whether you had money enough to complete it? If you fail thus to reckon the cost, after you have laid the foundation, you may discover that you are unable to finish that which you have begun, and therefore will all your neighbors mock you, saying, `Behold, this man began to build but was unable to finish his work.’ Again, what king, when he prepares to make war upon another king, does not first sit down and take counsel as to whether he will be able, with ten thousand men, to meet him who comes against him with twenty thousand? If the king cannot afford to meet his enemy because he is unprepared, he sends an embassy to this other king, even when he is yet a great way off, asking for terms of peace.
Если вы не готовы заплатить сполна, то едва ли можете быть моими учениками. Прежде чем идти дальше, пусть каждый из вас сядет и подсчитает, во что ему обойдется быть моим учеником. Если кто из вас захочет построить на своей земле сторожевую башню, разве не сядет он, прежде всего, подсчитать, во сколько она ему обойдется и достаточно ли у него средств, чтобы завершить строительство? Иначе, если вы заложите основание, не подсчитав расходов, может случиться так, что вы окажетесь не в состоянии довести начатое до конца, и ваши соседи будут насмехаться над вами и говорить: „Смотрите, этот человек начал строить, но не смог закончить». Или какой царь вступит в войну с другим царем, не посоветовавшись прежде, сможет ли он с десятью тысячами противостоять идущему на него с двадцатью тысячами? Если царь не может позволить себе противостоять своему врагу, поскольку он не готов, то пошлет к нему послов узнать об условиях мира, пока тот еще далеко.
[171:2.4] «Now, then, must each of you sit down and count the cost of being my disciple. From now on you will not be able to follow after us, listening to the teaching and beholding the works; you will be required to face bitter persecutions and to bear witness for this gospel in the face of crushing disappointment. If you are unwilling to renounce all that you are and to dedicate all that you have, then are you unworthy to be my disciple. If you have already conquered yourself within your own heart, you need have no fear of that outward victory which you must presently gain when the Son of Man is rejected by the chief priests and the Sadducees and is given into the hands of mocking unbelievers.
Поэтому каждый из вас должен сесть и подсчитать, во что ему обойдется быть моим учеником. Отныне вы не сможете следовать за нами, обучаясь и наблюдая за нашим трудом; вам придется столкнуться с жестокими гонениями и свидетельствовать об этом евангелии перед лицом сокрушительного разочарования. Если вы не готовы отрешиться от всего, чем являетесь и отдать все, что имеете, то вы не достойны быть моими учениками. Если вы уже покорили себя в своем сердце, то вам нечего бояться той внешней победы, которую вам предстоит одержать, когда Сын Человеческий будет отвергнут первосвященниками и саддукеями и отдан в руки глумящихся неверующих.
[171:2.5] «Now should you examine yourself to find out your motive for being my disciple. If you seek honor and glory, if you are worldly minded, you are like the salt when it has lost its savor. And when that which is valued for its saltiness has lost its savor, wherewith shall it be seasoned? Such a condiment is useless; it is fit only to be cast out among the refuse. Now have I warned you to turn back to your homes in peace if you are not willing to drink with me the cup which is being prepared. Again and again have I told you that my kingdom is not of this world, but you will not believe me. He who has ears to hear let him hear what I say.»
Сейчас вы должны разобраться в себе и выяснить, почему вы стали моими учениками. Если вы ищете почестей и славы, если мыслите мирскими категориями, то вы подобны соли, потерявшей вкус. А когда то, что ценится за соленость, теряет вкус, чем приправишь его? Такая приправа бесполезна; она годится лишь на то, чтобы выбросить ее вместе с мусором. Ныне я предупредил вас: отправляйтесь с миром по домам, если не желаете пить вместе со мной чашу, которую уже наполняют. Вновь и вновь я повторял вам, что мое царство не от мира сего, но вы не хотели верить мне. Имеющий уши слышать да услышит то, что я говорю». 

[171:2.6] Immediately after speaking these words, Jesus, leading the twelve, started off on the way to Heshbon, followed by about five hundred. After a brief delay the other half of the multitude went on up to Jerusalem. His apostles, together with the leading disciples, thought much about these words, but still they clung to the belief that, after this brief period of adversity and trial, the kingdom would certainly be set up somewhat in accordance with their long-cherished hopes.
Сразу после этих слов Иисус, во главе двенадцати, сразу же вышел в Хешбон в сопровождении примерно пятисот человек. После короткой задержки вторая половина присутствовавших отправилась в Иерусалим. Апостолы Иисуса, как и ближайшие ученики, много думали над этими словами, но продолжали цепляться за свою веру в то, что после периода невзгод и испытаний царство непременно будет установлено, причем хотя бы отчасти в соответствии с их давними надеждами.

3. THE PEREAN TOUR 

3. СТРАНСТВИЕ ПО ПЕРЕЕ

[171:3.1] For more than two weeks Jesus and the twelve, followed by a crowd of several hundred disciples, journeyed about in southern Perea, visiting all of the towns wherein the seventy labored. Many gentiles lived in this region, and since few were going up to the Passover feast at Jerusalem, the messengers of the kingdom went right on with their work of teaching and preaching.
Более двух недель Иисус и двенадцать, в сопровождении толпы из нескольких сот учеников, странствовали по южной Перее, посещая все города, где трудились семьдесят. В этих местах проживало много иноверцев, и поскольку лишь немногие из них собирались отправиться на Пасху в Иерусалим, вестники царства сразу же приступили к своей работе — обучению и проповедям.
[171:3.2] Jesus met Abner at Heshbon, and Andrew directed that the labors of the seventy should not be interrupted by the Passover feast; Jesus advised that the messengers should go forward with their work in complete disregard of what was about to happen at Jerusalem. He also counseled Abner to permit the women’s corps, at least such as desired, to go to Jerusalem for the Passover. And this was the last time Abner ever saw Jesus in the flesh. His farewell to Abner was: «My son, I know you will be true to the kingdom, and I pray the Father to grant you wisdom that you may love and understand your brethren.»
Иисус встретился с Абнером в Хешбоне, и Андрей дал семидесяти указание не прерывать свой труд на время Пасхи; Иисус рекомендовал, чтобы вестники продолжали свою работу, независимо от того, что вскоре должно было произойти в Иерусалиме. Он также посоветовал Абнеру разрешить женскому корпусу — во всяком случае тем, кто пожелает, — отправиться в Иерусалим на Пасху. И это стало последней встречей Абнера с Учителем во плоти. Его прощальными словами к Абнеру были: «Сын мой, я знаю, что ты будешь верен царству, и я молю Отца даровать тебе мудрость, чтобы любить и понимать своих братьев».
[171:3.3] As they traveled from city to city, large numbers of their followers deserted to go on to Jerusalem so that, by the time Jesus started for the Passover, the number of those who followed along with him day by day had dwindled to less than two hundred.
По мере того, как они переходили из города в город, многие из спутников покидали их, отправляясь в Иерусалим, так что когда Иисус отправился на Пасху, количество тех, кто следовал за ним изо дня в день, сократилось до менее чем двухсот человек.
[171:3.4] The apostles understood that Jesus was going to Jerusalem for the Passover. They knew that the Sanhedrin had broadcast a message to all Israel that he had been condemned to die and directing that anyone knowing his whereabouts should inform the Sanhedrin; and yet, despite all this, they were not so alarmed as they had been when he had announced to them in Philadelphia that he was going to Bethany to see Lazarus. This change of attitude from that of intense fear to a state of hushed expectancy was mostly because of Lazarus’s resurrection. They had reached the conclusion that Jesus might, in an emergency, assert his divine power and put to shame his enemies. This hope, coupled with their more profound and mature faith in the spiritual supremacy of their Master, accounted for the outward courage displayed by his immediate followers, who now made ready to follow him into Jerusalem in the very face of the open declaration of the Sanhedrin that he must die.
Апостолы понимали, что Иисус направляется в Иерусалим на Пасху. Они знали, что синедрион оповестил весь Израиль о вынесении Иисусу смертного приговора и распорядился, чтобы каждый, кто знает о его местонахождении, сообщал о том синедриону; и все же, несмотря на все это, они были не так сильно встревожены, как после его объявления в Филадельфии о том, что он отправляется в Вифанию повидать Лазаря. Основной причиной этой перемены в отношении — от сильного страха к сдержанному упованию — было воскрешение Лазаря. Они пришли к выводу, что в чрезвычайной ситуации Иисус сможет воспользоваться своим божественным могуществом и посрамить врагов. Этой надеждой, а также их более глубокой и зрелой верой в духовное превосходство Учителя и объяснялась отвага его ближайших последователей, которые собирались теперь идти вместе с ним в Иерусалим, невзирая на открытое заявление синедриона о том, что он должен умереть.
[171:3.5] The majority of the apostles and many of his inner disciples did not believe it possible for Jesus to die; they, believing that he was «the resurrection and the life,» regarded him as immortal and already triumphant over death.
Большинство апостолов и многие из ближайших учеников не верили, что Иисус может умереть; веруя в то, что он был «воскресением и жизнью», они считали его бессмертным и уже победившим смерть.

4. TEACHING AT LIVIAS 

4. ОБУЧЕНИЕ В ЛИВИАСЕ

[171:4.1] On Wednesday evening, March 29, Jesus and his followers encamped at Livias on their way to Jerusalem, after having completed their tour of the cities of southern Perea. It was during this night at Livias that Simon Zelotes and Simon Peter, having conspired to have delivered into their hands at this place more than one hundred swords, received and distributed these arms to all who would accept them and wear them concealed beneath their cloaks. Simon Peter was still wearing his sword on the night of the Master’s betrayal in the garden.
Вечером в среду, 29 марта, Иисус и его последователи расположились лагерем в Ливиасе по пути в Иерусалим, завершив свое странствие по городам южной Переи. Именно этим вечером в Ливиасе Симон Зелот и Симон Петр, тайно договорившись о получении здесь более ста мечей, раздали всем желающим это оружие, чтобы они скрытно носили его под верхней одеждой. Симон Петр был вооружен мечом и в ночь предательства Учителя в саду.
[171:4.2] Early on Thursday morning before the others were awake, Jesus called Andrew and said: «Awaken your brethren! I have something to say to them.» Jesus knew about the swords and which of his apostles had received and were wearing these weapons, but he never disclosed to them that he knew such things. When Andrew had aroused his associates, and they had assembled off by themselves, Jesus said: «My children, you have been with me a long while, and I have taught you much that is needful for this time, but I would now warn you not to put your trust in the uncertainties of the flesh nor in the frailties of man’s defense against the trials and testing which lie ahead of us. I have called you apart here by yourselves that I may once more plainly tell you that we are going up to Jerusalem, where you know the Son of Man has already been condemned to death. Again am I telling you that the Son of Man will be delivered into the hands of the chief priests and the religious rulers; that they will condemn him and then deliver him into the hands of the gentiles. And so will they mock the Son of Man, even spit upon him and scourge him, and they will deliver him up to death. And when they kill the Son of Man, be not dismayed, for I declare that on the third day he shall rise. Take heed to yourselves and remember that I have forewarned you.»
Ранним утром в четверг, когда другие еще спали, Иисус призвал Андрея и сказал: «Разбуди своих братьев! Мне нужно им кое-что сказать». Иисус знал о мечах и о том, кто из его апостолов получил и носил при себе это оружие, но он так и не раскрыл им, что ему это известно. Когда Андрей разбудил своих товарищей и они собрались отдельно от остальных, Иисус сказал: «Дети мои, вы уже давно пребываете со мной, и я научил вас многому, что пригодится вам в это время, однако сейчас я хотел бы предупредить вас не полагаться ни на бренную плоть, ни на хрупкость человеческой защиты от тех злоключений и испытаний, которые ждут нас. Я призвал вас сюда одних для того, чтобы еще раз прямо сказать вам: мы идем в Иерусалим, где, как вы знаете, Сын Человеческий уже осужден на смерть. Вновь я говорю вам, что Сын Человеческий будет отдан первосвященникам и религиозным правителям, что они осудят его и отдадут язычникам. И будут издеваться над Сыном Человеческим, оплевывать и бичевать его, и предадут его смерти. И когда они убьют Сына Человеческого, не отчаивайтесь, ибо я заявляю вам, что на третий день он воскреснет. Будьте осмотрительны и помните, что я предупредил вас».
[171:4.3] Again were the apostles amazed, stunned; but they could not bring themselves to regard his words as literal; they could not comprehend that the Master meant just what he said. They were so blinded by their persistent belief in the temporal kingdom on earth, with headquarters at Jerusalem, that they simply could not — would not — permit themselves to accept Jesus’ words as literal. They pondered all that day as to what the Master could mean by such strange pronouncements. But none of them dared to ask him a question concerning these statements. Not until after his death did these bewildered apostles wake up to the realization that the Master had spoken to them plainly and directly in anticipation of his crucifixion.
И вновь апостолы были поражены, ошеломлены; но они не могли заставить себя принять его слова буквально; они не могли постигнуть, что Учитель имел в виду именно то, что говорил. Они были настолько ослеплены своей упорной верой в бренное царство на земле с центром в Иерусалиме, что просто не могли — не хотели — позволить себе принять буквальный смысл слов Иисуса. Весь день они размышляли над тем, что мог иметь в виду Учитель, делая такие странные заявления. Но ни один из них не решился спросить его об этом. Только после его смерти сбитые с толку апостолы осознали, что Учитель говорил с ними прямо и открыто в ожидании своего распятия.

[171:4.4] It was here at Livias, just after breakfast, that certain friendly Pharisees came to Jesus and said: «Flee in haste from these parts, for Herod, just as he sought John, now seeks to kill you. He fears an uprising of the people and has decided to kill you. We bring you this warning that you may escape.»
Именно здесь, в Ливиасе, сразу после завтрака, несколько дружески настроенных фарисеев пришли к Иисусу и сказали: «Беги быстрее из этих мест, ибо Ирод задумал убить тебя, как в свое время Иоанна. Он боится народного восстания и решил убить тебя. Мы предупреждаем тебя для того, чтобы ты мог спастись».
[171:4.5] And this was partly true. The resurrection of Lazarus frightened and alarmed Herod, and knowing that the Sanhedrin had dared to condemn Jesus, even in advance of a trial, Herod made up his mind either to kill Jesus or to drive him out of his domains. He really desired to do the latter since he so feared him that he hoped he would not be compelled to execute him.
И отчасти это соответствовало действительности. Воскрешение Лазаря испугало и встревожило Ирода и зная, что синедрион осмелился осудить Иисуса еще до суда, Ирод решил либо убить его, либо изгнать из своих владений. Сам он желал последнего, ибо из-за мучительного страха надеялся, что его не заставят казнить Иисуса.
[171:4.6] When Jesus heard what the Pharisees had to say, he replied: «I well know about Herod and his fear of this gospel of the kingdom. But, mistake not, he would much prefer that the Son of Man go up to Jerusalem to suffer and die at the hands of the chief priests; he is not anxious, having stained his hands with the blood of John, to become responsible for the death of the Son of Man. Go you and tell that fox that the Son of Man preaches in Perea today, tomorrow goes into Judea, and after a few days, will be perfected in his mission on earth and prepared to ascend to the Father.»
Выслушав фарисеев, Иисус ответил: «Я хорошо знаю об Ироде и его страхе перед этим евангелием царства. Но не заблуждайтесь: он наверняка предпочел бы, чтобы Сын Человеческий отправился в Иерусалим пострадать и умереть от рук первосвященников; запятнав свои руки кровью Иоанна, он не хочет брать на себя ответственность и за смерть Сына Человеческого. Пойдите и скажите этой лисе, что Сын Человеческий сегодня проповедует в Перее, завтра пойдет в Иудею и через несколько дней выполнит свою миссию на земле и будет готов вознестись к Отцу».
[171:4.7] Then turning to his apostles, Jesus said: «From olden times the prophets have perished in Jerusalem, and it is only befitting that the Son of Man should go up to the city of the Father’s house to be offered up as the price of human bigotry and as the result of religious prejudice and spiritual blindness. O Jerusalem, Jerusalem, which kills the prophets and stones the teachers of truth! How often would I have gathered your children together even as a hen gathers her own brood under her wings, but you would not let me do it! Behold, your house is about to be left to you desolate! You will many times desire to see me, but you shall not. You will then seek but not find me.» And when he had spoken, he turned to those around him and said: «Nevertheless, let us go up to Jerusalem to attend the Passover and do that which becomes us in fulfilling the will of the Father in heaven.»
После этого, повернувшись к апостолам, Иисус сказал: «Издревле пророки погибали в Иерусалиме, поэтому и Сыну Человеческому подобает отправиться в тот город, где находится дом его Отца, чтобы быть предложенным в качестве платы за человеческую нетерпимость из-за религиозных предрассудков и духовной слепоты. О, Иерусалим, Иерусалим, убивающий пророков и побивающий камнями учителей истины! Сколько раз хотел я собрать детей твоих, как птица собирает птенцов своих под крыло, но ты не позволил мне сделать это! Смотри же, вскоре дом твой опустеет. Не раз возжелаете увидеть меня и не увидите. И будете тогда искать меня, но не найдете». И сказав это, он повернулся к окружающим и произнес: «Все же, отправимся в Иерусалим и побываем на Пасхе, выполнив то, что подобает сделать при исполнении воли небесного Отца».

[171:4.8] It was a confused and bewildered group of believers who this day followed Jesus into Jericho. The apostles could discern only the certain note of final triumph in Jesus’ declarations regarding the kingdom; they just could not bring themselves to that place where they were willing to grasp the warnings of the impending setback. When Jesus spoke of «rising on the third day,» they seized upon this statement as signifying a sure triumph of the kingdom immediately following an unpleasant preliminary skirmish with the Jewish religious leaders. The «third day» was a common Jewish expression signifying «presently» or «soon thereafter.» When Jesus spoke of «rising,» they thought he referred to the «rising of the kingdom.»
Растерянной и озадаченной была группа верующих, следовавших в тот день за Иисусом в Иерихон. Единственное, что смогли заметить апостолы, — это некая торжествующая нотка в заявлениях Иисуса о царстве; они просто не были готовы и не могли внять предупреждениям о надвигавшейся неудаче. Когда Иисус сказал о «воскресении на третий день», они ухватились за это заявление как за указание на торжество царства сразу же после неприятной первоначальной схватки с религиозными вождями. «Третий день» было обычным для евреев выражением, означавшим «скоро» или «вскоре после». Когда Иисус говорил о «воскресении», они думали, что он имеет в виду «воскресение царства».
[171:4.9] Jesus had been accepted by these believers as the Messiah, and the Jews knew little or nothing about a suffering Messiah. They did not understand that Jesus was to accomplish many things by his death which could never have been achieved by his life. While it was the resurrection of Lazarus that nerved the apostles to enter Jerusalem, it was the memory of the transfiguration that sustained the Master at this trying period of his bestowal.
Иисус был принят этими верующими как Мессия, а понятие страдающего Мессии было практически неизвестно евреям. Они не понимали, что своей смертью Иисусу предстояло достичь многое из того, что он никогда не смог бы добиться своей жизнью. Если воскрешение Лазаря помогло апостолам собраться с силами и вступить в Иерусалим, то опорой Учителя в течение этого тяжкого периода его посвящения была память о преображении.

5. THE BLIND MAN AT JERICHO 

5. ИЕРИХОНСКИЙ СЛЕПОЙ

[171:5.1] Late on the afternoon of Thursday, March 30, Jesus and his apostles, at the head of a band of about two hundred followers, approached the walls of Jericho. As they came near the gate of the city, they encountered a throng of beggars, among them one Bartimeus, an elderly man who had been blind from his youth. This blind beggar had heard much about Jesus and knew all about his healing of the blind Josiah at Jerusalem. He had not known of Jesus’ last visit to Jericho until he had gone on to Bethany. Bartimeus had resolved that he would never again allow Jesus to visit Jericho without appealing to him for the restoration of his sight.
К вечеру в четверг, 30 марта, Иисус и апостолы во главе группы примерно из двухсот последователей подошли к стенам Иерихона. У городских ворот они встретили толпу нищих, среди которых был некто Вартимей, — пожилой человек, еще в юности потерявший зрение. Этот слепой нищий много слышал об Иисусе и все знал об исцелении слепого Иосии в Иерусалиме. Он не знал о последнем посещении Иисусом Иерихона до тех пор, пока тот не ушел в Вифанию. Вартимей твердо решил, что когда Иисус снова окажется в Иерихоне, он не упустит случая обратиться к нему за восстановлением зрения.
[171:5.2] News of Jesus’ approach had been heralded throughout Jericho, and hundreds of the inhabitants flocked forth to meet him. When this great crowd came back escorting the Master into the city, Bartimeus, hearing the heavy tramping of the multitude, knew that something unusual was happening, and so he asked those standing near him what was going on. And one of the beggars replied, «Jesus of Nazareth is passing by.» When Bartimeus heard that Jesus was near, he lifted up his voice and began to cry aloud, «Jesus, Jesus, have mercy upon me!» And as he continued to cry louder and louder, some of those near to Jesus went over and rebuked him, requesting him to hold his peace; but it was of no avail; he cried only the more and the louder.
Весть о приближении Иисуса разнеслась по всему Иерихону, и сотни жителей устремились к нему навстречу. Когда эта огромная толпа вернулась, сопровождая вступавшего в город Учителя, Вартимей, заслышав громкий топот множества ног, понял, что происходит нечто необычное и спросил у стоявших рядом, в чем дело. Один из нищих ответил: «Иисус Назарянин проходит мимо нас». Когда Вартимей услышал, что рядом с ним находится Иисус, он начал громко кричать: «Иисус, Иисус, помилуй меня!» И так как он продолжал кричать все громче, некоторые из тех, кто шел рядом с Иисусом, подошли к Вартимею и упрекнули его, требуя, чтобы тот замолчал; но это не помогло: он лишь продолжал кричать все сильнее и громче.
[171:5.3] When Jesus heard the blind man crying out, he stood still. And when he saw him, he said to his friends, «Bring the man to me.» And then they went over to Bartimeus, saying: «Be of good cheer; come with us, for the Master calls for you.» When Bartimeus heard these words, he threw aside his cloak, springing forward toward the center of the road, while those near by guided him to Jesus. Addressing Bartimeus, Jesus said: «What do you want me to do for you?» Then answered the blind man, «I would have my sight restored.» And when Jesus heard this request and saw his faith, he said: «You shall receive your sight; go your way; your faith has made you whole.» Immediately he received his sight, and he remained near Jesus, glorifying God, until the Master started on the next day for Jerusalem, and then he went before the multitude declaring to all how his sight had been restored in Jericho.
Услышав крик слепого, Иисус остановился. И когда увидел Вартимея, то сказал своим друзьям: «Приведите этого человека ко мне». Тогда они подошли к Вартимею и сказали: «Радуйся; пойдем с нами, ибо Учитель зовет тебя». Услышав эти слова, Вартимей отбросил свой плащ и выскочил на середину дороги, а стоявшие рядом подвели его к Иисусу. Обращаясь к Вартимею, Иисус спросил: «Что ты хочешь, чтобы я сделал для тебя?» Слепой ответил: «Хочу прозреть». И когда Иисус услышал его просьбу и увидел его веру, то сказал: «Ты получишь зрение; ступай, вера твоя исцелила тебя». И Вартимей тут же прозрел и оставался рядом с Иисусом, прославляя Бога до тех пор, пока на следующий день Учитель не отправился в Иерусалим. И тогда Вартимей пошел впереди народа, объявляя всем о том, как его зрение было восстановлено в Иерихоне.

6. THE VISIT TO ZACCHEUS 

6. ПОСЕЩЕНИЕ ЗАКХЕЯ

[171:6.1] When the Master’s procession entered Jericho, it was nearing sundown, and he was minded to abide there for the night. As Jesus passed by the customs house, Zaccheus the chief publican, or tax collector, happened to be present, and he much desired to see Jesus. This chief publican was very rich and had heard much about this prophet of Galilee. He had resolved that he would see what sort of a man Jesus was the next time he chanced to visit Jericho; accordingly, Zaccheus sought to press through the crowd, but it was too great, and being short of stature, he could not see over their heads. And so the chief publican followed on with the crowd until they came near the center of the city and not far from where he lived. When he saw that he would be unable to penetrate the crowd, and thinking that Jesus might be going right on through the city without stopping, he ran on ahead and climbed up into a sycamore tree whose spreading branches overhung the roadway. He knew that in this way he could obtain a good view of the Master as he passed by. And he was not disappointed, for, as Jesus passed by, he stopped and, looking up at Zaccheus, said: «Make haste, Zaccheus, and come down, for tonight I must abide at your house.» And when Zaccheus heard these astonishing words, he almost fell out of the tree in his haste to get down, and going up to Jesus, he expressed great joy that the Master should be willing to stop at his house.
Солнце уже клонилось к закату, когда окружавшая Учителя процессия вошла в Иерихон, и Иисус решил остановиться здесь на ночь. Когда он проходил мимо таможни, здесь оказался Закхей — старший мытарь, или сборщик налогов, — которому чрезвычайно хотелось увидеть Иисуса. Старший мытарь был очень богат и много слышал о галилейском пророке. Закхей твердо решил, что в следующий раз, когда Иисус появится в Иерихоне, он увидит, что это за человек; поэтому он попытался протиснуться сквозь толпу, но людей было слишком много, а будучи невысокого роста, он ничего не видел поверх их голов. Так старший мытарь шел вместе с остальными, пока толпа не достигла центра города, оказавшись недалеко от его дома. Поняв, что ему не удастся пробиться сквозь толпу, и опасаясь, что Иисус пройдет через город не задерживаясь, он забежал вперед и взобрался на платан, чьи раскидистые ветви свисали над дорогой. Он знал, что так сможет хорошо рассмотреть Учителя, когда тот будет проходить мимо. И он не был разочарован, ибо Иисус, поравнявшись с ним, остановился и, взглянув на Закхея, сказал: «Закхей, поскорее спускайся вниз, ибо я должен остановиться сегодня вечером у тебя в доме». Услышав эти поразительные слова, тот чуть не упал с дерева, торопясь спуститься вниз, и, подойдя к Иисусу, сказал, что чрезвычайно рад желанию Учителя остановиться у него.
[171:6.2] They went at once to the home of Zaccheus, and those who lived in Jericho were much surprised that Jesus would consent to abide with the chief publican. Even while the Master and his apostles lingered with Zaccheus before the door of his house, one of the Jericho Pharisees, standing near by, said: «You see how this man has gone to lodge with a sinner, an apostate son of Abraham who is an extortioner and a robber of his own people.» And when Jesus heard this, he looked down at Zaccheus and smiled. Then Zaccheus stood upon a stool and said: «Men of Jericho, hear me! I may be a publican and a sinner, but the great Teacher has come to abide in my house; and before he goes in, I tell you that I am going to bestow one half of all my goods upon the poor, and beginning tomorrow, if I have wrongfully exacted aught from any man, I will restore fourfold. I am going to seek salvation with all my heart and learn to do righteousness in the sight of God.»
Они сразу же отправились к Закхею, и жители Иерихона были весьма удивлены тем, что Иисус согласился остановиться у старшего мытаря. Когда Учитель и апостолы задержались вместе с Закхеем у дверей его дома, один из иерихонских фарисеев, стоявших поблизости, сказал: «Вы видите, этот человек остановился в доме грешника — сына Авраама, ставшего вероотступником, вымогателем и грабителем своего народа». Услышав это, Иисус посмотрел на Закхея и улыбнулся. Тогда Закхей встал на скамейку и сказал: «Люди Иерихона, услышьте меня! Да, я мытарь и грешник, но великий Учитель пришел, чтобы остановиться у меня в доме; и прежде чем он войдет в дом, я заявляю вам, что собираюсь отдать половину своего состояния нищим, и, начиная с завтрашнего дня, я воздам вчетверо тем, с кого взимал несправедливо. Всем своим сердцем я буду искать спасения и учиться поступать праведно перед Богом».
[171:6.3] When Zaccheus had ceased speaking, Jesus said: «Today has salvation come to this home, and you have become indeed a son of Abraham.» And turning to the crowd assembled about them, Jesus said: «And marvel not at what I say nor take offense at what we do, for I have all along declared that the Son of Man has come to seek and to save that which is lost.»
Когда Закхей умолк, Иисус сказал: «Сегодня спасение пришло в этот дом, и ты воистину стал сыном Авраама». И обернувшись к толпе, собравшейся вокруг них, Иисус добавил: «Не дивитесь тому, что я говорю, и не оскорбляйтесь тем, что мы делаем, ибо я уже давно повторяю вам: Сын Человеческий пришел найти и спасти заблудших».
[171:6.4] They lodged with Zaccheus for the night. On the morrow they arose and made their way up the «road of robbers» to Bethany on their way to the Passover at Jerusalem.
Они заночевали у Закхея. А на следующее утро встали и отправились в Вифанию «дорогой грабителей», держа путь в Иерусалим на Пасху.

7. «AS JESUS PASSED BY» 

7. «КОГДА ИИСУС ПРОХОДИЛ МИМО»

[171:7.1] Jesus spread good cheer everywhere he went. He was full of grace and truth. His associates never ceased to wonder at the gracious words that proceeded out of his mouth. You can cultivate gracefulness, but graciousness is the aroma of friendliness which emanates from a love-saturated soul.
Где бы Иисус ни появлялся, он повсюду распространял радость. Он был исполнен благодати и истины. Его товарищи не переставали удивляться приветливым словам, исходившим из его уст. Можно культивировать обходительность, но любезность — это аромат дружелюбия, который излучает пропитанная любовью душа.
[171:7.2] Goodness always compels respect, but when it is devoid of grace, it often repels affection. Goodness is universally attractive only when it is gracious. Goodness is effective only when it is attractive.
Добродетель всегда вызывает уважение, но лишенная благодати она зачастую отвращает любовь. Добродетель всецело притягательна только тогда, когда благодатна, а действенна только тогда, когда притягательна.
[171:7.3] Jesus really understood men; therefore could he manifest genuine sympathy and show sincere compassion. But he seldom indulged in pity. While his compassion was boundless, his sympathy was practical, personal, and constructive. Never did his familiarity with suffering breed indifference, and he was able to minister to distressed souls without increasing their self-pity.
Иисус в полной мере понимал людей; именно поэтому он проявлял подлинное сочувствие и искреннее сострадание. Однако он редко предавался жалости. В то время как его сострадание было безграничным, его сочувствие было практичным, личным и конструктивным. Никакое страдание не оставляло его равнодушным, и он умел помогать бедствующим душам, не обостряя в них жалости к самим себе.
[171:7.4] Jesus could help men so much because he loved them so sincerely. He truly loved each man, each woman, and each child. He could be such a true friend because of his remarkable insight — he knew so fully what was in the heart and in the mind of man. He was an interested and keen observer. He was an expert in the comprehension of human need, clever in detecting human longings.
Иисус мог оказывать людям столь огромную помощь благодаря своей искренней любви к ним. Он по-настоящему любил каждого мужчину, каждую женщину и каждого ребенка. Он мог быть столь верным другом благодаря своей замечательной проницательности — он прекрасно знал, что таится в сердце и в разуме человека. Он был заинтересованным и тонким наблюдателем. Он прекрасно понимал человеческие нужды и искусно подмечал устремления людей.
[171:7.5] Jesus was never in a hurry. He had time to comfort his fellow men «as he passed by.» And he always made his friends feel at ease. He was a charming listener. He never engaged in the meddlesome probing of the souls of his associates. As he comforted hungry minds and ministered to thirsty souls, the recipients of his mercy did not so much feel that they were confessing to him as that they were conferring with him. They had unbounded confidence in him because they saw he had so much faith in them.
Иисус никогда не спешил. У него всегда находилось время на утешение своих собратьев, когда он «проходил мимо». В его обществе друзья всегда чувствовали себя непринужденно. Он был прекрасным слушателем. Он никогда не занимался назойливым копанием в душах своих товарищей. И когда он давал духовную пищу голодным умам и утолял томимые жаждой души, те, кто принимал его милосердие, чувствовали не столько то, что они исповедуются ему, сколько то, что они советуются с ним. Они испытывали безграничное доверие к нему, потому что видели его огромную веру в них.
[171:7.6] He never seemed to be curious about people, and he never manifested a desire to direct, manage, or follow them up. He inspired profound self-confidence and robust courage in all who enjoyed his association. When he smiled on a man, that mortal experienced increased capacity for solving his manifold problems.
Он никогда не проявлял любопытства к людям или желания направлять их, управлять ими или следить за ними. Он вселял глубокую уверенность в себе и несгибаемое мужество всем, кому посчастливилось знать его. Когда он улыбался человеку, смертный ощущал возрастающую способность решать свои разнообразные проблемы.
[171:7.7] Jesus loved men so much and so wisely that he never hesitated to be severe with them when the occasion demanded such discipline. He frequently set out to help a person by asking for help. In this way he elicited interest, appealed to the better things in human nature.
Любовь Иисуса к людям была столь велика и мудра, что он, не колеблясь, проявлял строгость, когда обстоятельства требовали такой дисциплины. Собираясь помочь человеку, он часто просил у него помощи. Таким образом он пробуждал интерес, взывая к лучшим сторонам человеческой натуры.
[171:7.8] The Master could discern saving faith in the gross superstition of the woman who sought healing by touching the hem of his garment. He was always ready and willing to stop a sermon or detain a multitude while he ministered to the needs of a single person, even to a little child. Great things happened not only because people had faith in Jesus, but also because Jesus had so much faith in them.
Учитель мог различить спасительную веру в грубом суеверии женщины, искавшей исцеления через прикосновение к его одежде. Он всегда был готов прервать проповедь и задержать народ, помогая одному человеку, даже ребенку. Великие вещи происходили не только потому, что люди верили в Иисуса, но и потому, что Иисус обладал огромной верой в людей.
[171:7.9] Most of the really important things which Jesus said or did seemed to happen casually, «as he passed by.» There was so little of the professional, the well-planned, or the premeditated in the Master’s earthly ministry. He dispensed health and scattered happiness naturally and gracefully as he journeyed through life. It was literally true, «He went about doing good.»
Казалось, что большинство из на самом деле важного, сказанного и сделанного Иисусом, было как бы случайным, совершенным «мимоходом». В земном служении Учителя было так мало от профессиональных методов, четких планов или заранее определенных действий. Проходя по жизни, он раздавал здоровье и рассыпал счастье естественно и благодатно. Буквальна истина о том, что «он ходил, творя добро».
[171:7.10] And it behooves the Master’s followers in all ages to learn to minister as «they pass by» — to do unselfish good as they go about their daily duties.
И последователям Учителя во все века следует учиться служить «мимоходом» — творить бескорыстное благо, занимаясь своими каждодневными делами.

8. PARABLE OF THE POUNDS 

8. ПРИТЧА О МИНАХ

[171:8.1] They did not start from Jericho until near noon since they sat up late the night before while Jesus taught Zaccheus and his family the gospel of the kingdom. About halfway up the ascending road to Bethany the party paused for lunch while the multitude passed on to Jerusalem, not knowing that Jesus and the apostles were going to abide that night on the Mount of Olives.
Они вышли из Иерихона только к полудню, ибо в предыдущий вечер просидели допоздна, пока Иисус учил Закхея и его семью евангелию царства. Примерно на полпути подъема к Вифании спутники остановились для полуденной трапезы, а народ отправился дальше в Иерусалим, не зная, что Иисус и апостолы проведут эту ночь на Елеонской горе.
[171:8.2] The parable of the pounds, unlike the parable of the talents, which was intended for all the disciples, was spoken more exclusively to the apostles and was largely based on the experience of Archelaus and his futile attempt to gain the rule of the kingdom of Judea. This is one of the few parables of the Master to be founded on an actual historic character. It was not strange that they should have had Archelaus in mind inasmuch as the house of Zaccheus in Jericho was very near the ornate palace of Archelaus, and his aqueduct ran along the road by which they had departed from Jericho.
В отличие от притчи о талантах, обращенной ко всем ученикам, притча о минах предназначалась в первую очередь для апостолов и была основана на истории об Архелае и его тщетной попытке получить власть в Иудее. Это одна из немногих притч Учителя, основанных на подлинной исторической фигуре. Неудивительно, что они думали об Архелае, ибо дом Закхея в Иерихоне находился недалеко от изысканно украшенного дворца Архелая, чей акведук проходил вдоль дороги, по которой они вышли из Иерихона.

[171:8.3] Said Jesus: «You think that the Son of Man goes up to Jerusalem to receive a kingdom, but I declare that you are doomed to disappointment. Do you not remember about a certain prince who went into a far country to receive for himself a kingdom, but even before he could return, the citizens of his province, who in their hearts had already rejected him, sent an embassy after him, saying, `We will not have this man to reign over us’? As this king was rejected in the temporal rule, so is the Son of Man to be rejected in the spiritual rule. Again I declare that my kingdom is not of this world; but if the Son of Man had been accorded the spiritual rule of his people, he would have accepted such a kingdom of men’s souls and would have reigned over such a dominion of human hearts. Notwithstanding that they reject my spiritual rule over them, I will return again to receive from others such a kingdom of spirit as is now denied me. You will see the Son of Man rejected now, but in another age that which the children of Abraham now reject will be received and exalted.
Иисус сказал: «Вы думаете, что Сын Человеческий идет в Иерусалим, чтобы получить царство, но я заявляю, что вы обречены на разочарование. Разве вы не помните о князе, который отправился в далекую страну, чтобы получить для себя царство, но еще до того, как он успел вернуться, жители его провинции, уже отвергшие его в душе, отправили вслед за ним послов, чтобы сказать: „Не хотим, чтобы он царствовал над нами»? Так же, как этот царь был отвергнут в мирском правлении, так и Сын Человеческий будет отвергнут в правлении духовном. И вновь я заявляю вам: царство мое не от мира сего; но если бы Сыну Человеческому было предоставлено духовное правление над своим народом, он принял бы такое царство человеческих душ и царствовал бы над такими владениями людских сердец. Несмотря на то, что они отвергают мое духовное правление над ними, я вернусь, чтобы принять от других то царство духа, в котором мне теперь отказано. Вы увидите, как ныне отвергают Сына Человеческого, но в другой век то, что сегодня отклоняют дети Авраама, будет принято и возвеличено.
[171:8.4] «And now, as the rejected nobleman of this parable, I would call before me my twelve servants, special stewards, and giving into each of your hands the sum of one pound, I would admonish each to heed well my instructions that you trade diligently with your trust fund while I am away that you may have wherewith to justify your stewardship when I return, when a reckoning shall be required of you.
А теперь, подобно отвергнутому вельможе из этой притчи, я хотел бы призвать к себе двенадцать моих слуг, особых управляющих и вручив вам по одной мине, велеть каждому внимательно выслушать мои наставления — рачительно распоряжаться доверенными вам средствами пока я буду отсутствовать, чтобы после моего возвращения, когда потребуется отчет, у вас было бы чем оправдать свою службу.
[171:8.5] «And even if this rejected Son should not return, another Son will be sent to receive this kingdom, and this Son will then send for all of you to receive your report of stewardship and to be made glad by your gains.
И даже если отвергнутый Сын не вернется, будет послан другой Сын, чтобы получить это царство, и этот Сын пошлет за всеми вами, чтобы выслушать ваш отчет о службе и порадоваться вашим достижениям.
[171:8.6] «And when these stewards were subsequently called together for an accounting, the first came forward, saying, `Lord, with your pound I have made ten pounds more.’ And his master said to him: `Well done; you are a good servant; because you have proved faithful in this matter, I will give you authority over ten cities.’ And the second came, saying, `Your pound left with me, Lord, has made five pounds.’ And the master said, `I will accordingly make you ruler over five cities.’ And so on down through the others until the last of the servants, on being called to account, reported: `Lord, behold, here is your pound, which I have kept safely done up in this napkin. And this I did because I feared you; I believed that you were unreasonable, seeing that you take up where you have not laid down, and that you seek to reap where you have not sown.’ Then said his lord: `You negligent and unfaithful servant, I will judge you out of your own mouth. You knew that I reap where I have apparently not sown; therefore you knew this reckoning would be required of you. Knowing this, you should have at least given my money to the banker that at my coming I might have had it with proper interest.’
Когда же впоследствии эти управляющие были вызваны для отчета, первый пришел и сказал: «Господин! Твоя мина принесла еще десять мин». И его хозяин сказал ему: «Молодец, ты хороший слуга; за то, что ты доказал свою верность в этом деле, я даю тебе в управление десять городов». И второй пришел со словами: «Господин! Твоя мина, оставленная у меня, принесла пять мин». И хозяин сказал: «В таком случае, я поставлю тебя над пятью городами». Так продолжалось и дальше, пока для отчета не был вызван последний слуга, который доложил: «Вот, господин, твоя мина, которую я хранил, завернув в платок. И я поступил так потому, что боялся тебя; я полагал, что ты поступаешь неразумно, ибо видел, что ты берешь там, где не клал и хочешь жать там, где не сеял». Тогда его господин сказал: «Я буду судить тебя твоими же словами, негодный и неверный слуга. Ты знал, что я жну там, где, казалось бы, не сеял; поэтому ты знал, что с тебя спросят отчет. Зная это, тебе следовало хотя бы пустить мои деньги в оборот, чтобы, вернувшись, я получил бы их с надлежащей прибылью». 
[171:8.7] «And then said this ruler to those who stood by: `Take the money from this slothful servant and give it to him who has ten pounds.’ And when they reminded the master that such a one already had ten pounds, he said: `To every one who has shall be given more, but from him who has not, even that which he has shall be taken away from him.»
И затем этот вельможа сказал стоящим рядом: «Заберите мину у этого нерадивого слуги и отдайте заработавшему десять мин». И когда они напомнили хозяину, что у того уже есть десять мин, он сказал: «Всякому имеющему дано будет, а у не имеющего отнимется и то, что он имеет».
[171:8.8] And then the apostles sought to know the difference between the meaning of this parable and that of the former parable of the talents, but Jesus would only say, in answer to their many questions: «Ponder well these words in your hearts while each of you finds out their true meaning.»
Тогда апостолы захотели узнать, чем смысл этой притчи отличается от предыдущей притчи о талантах, однако на их многочисленные вопросы Иисус лишь отвечал: «Хорошо обдумайте эти слова в своих сердцах, и пусть каждый из вас отыщет их истинный смысл».
[171:8.9] It was Nathaniel who so well taught the meaning of these two parables in the after years, summing up his teachings in these conclusions:
В последующие годы Нафанаил прекрасно объяснял смысл этих двух притч, сводя свое толкование к следующим выводам:

[171:8.10] 1. Ability is the practical measure of life’s opportunities. You will never be held responsible for the accomplishment of that which is beyond your abilities.
1. Способность — это практическая мера возможностей жизни. Никто не будет отвечать за то, что превышает его способности.

[171:8.11] 2. Faithfulness is the unerring measure of human trustworthiness. He who is faithful in little things is also likely to exhibit faithfulness in everything consistent with his endowments.
2. Верность — безупречная мера человеческой надежности. Тот, кто верен в малом, скорее всего проявит верность во всем, что сообразно его дарованиям.

[171:8.12] 3. The Master grants the lesser reward for lesser faithfulness when there is like opportunity.
3. При равных возможностях Учитель дарует меньшую награду за меньшую верность.

[171:8.13] 4. He grants a like reward for like faithfulness when there is lesser opportunity.
4. При меньших возможностях он дарует равную награду за равную верность.

[171:8.14] When they had finished their lunch, and after the multitude of followers had gone on toward Jerusalem, Jesus, standing there before the apostles in the shade of an overhanging rock by the roadside, with cheerful dignity and a gracious majesty pointed his finger westward, saying: «Come, my brethren, let us go on into Jerusalem, there to receive that which awaits us; thus shall we fulfill the will of the heavenly Father in all things.»
Когда они закончили свою трапезу, — и после того, как толпа их сторонников отправилась дальше, в Иерусалим, — Иисус, стоя перед апостолами у дороги в тени нависшей скалы, с радостным достоинством и милосердным величием указал рукой на запад и сказал: «Пойдемте, братья мои, в Иерусалим, чтобы получить уготованное нам и тем самым во всем исполнить волю небесного Отца».
[171:8.15] And so Jesus and his apostles resumed this, the Master’s last journey to Jerusalem in the likeness of the flesh of mortal man.
Так Иисус и апостолы продолжили свой путь в Иерусалим, ставший для Учителя последним в облике плоти смертного человека.